ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Α' Β' Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ {2007}

Περιγραφή:
Η παρούσα ιστοσελίδα περιέχει τις ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ μου με τις σημαντικότερες ΕΝΝΟΙΕΣ του βιβλίου "Πληροφορική Γυμνασίου" που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 2007.

Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Online (ebooks.edu.gr) παρουσίαση του βιβλίου.

ΕΝΟΤΗΤΑ 1: ΓΝΩΡIΖΩ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Βασικές Έννοιες της Πληροφορικής

1) ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ (applications):
Οι βασικές ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ/ΔΟΥΛΕΙΕΣ που κάνουμε με το κομπιούτερ είναι:
1. Επικοινωνούμε.
2. Παίζουμε - Ψυχαγωγούμαστε.
3. Γράφουμε.
4. Ζωγραφίζουμε (επεξεργαζόμαστε εικόνες).
5. Υπολογίζουμε.
6. Καταχωρούμε πληροφορίες από καρτέλες ή πίνακες.
7. Μαθαίνουμε και εκπαιδευόμαστε.
Ξέρουμε κομπιούτερ, άν ξέρουμε να κάνουμε τις παραπάνω δουλειές.

2) ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ (computer):
Υπολογιστής είναι ένα μηχάνημα με το οποίο επεξεργαζόμαστε σύμβολα, εικόνες και ήχους (πληροφορία).

3) ΔΕΔΟΜΕΝΑ (data):
Δεδομένα είναι τα σύμβολα, οι εικόνες και οι ήχοι που ΔΙΝΟΥΜΕ στον υπολογιστή να επεξεργαστεί.

4) ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ (information):
Πληροφορία είναι τα σύμβολα, οι εικόνες και οι ήχοι που ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ από τον υπολογιστή μετά την επεξεργασία τους.
ΠΡΟΣΟΧΗ: πολλές φορές στα κείμενα τα δεδομένα τα λένε και πληροφορία.

5) ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ (informatics):
Πληροφορική είναι η επιστήμη με αντικείμενο τους υπολογιστές ΚΑΙ την επεξεργασία πληροφορίας.

6) BIT:
bit λέγονται οι ΔΥΟ μορφές στις οποίες μετατρέπονται τα σύμβολα οι εικόνες και οι ήχοι μέσα στον υπολογιστή, συμβολικά τα λέμε 0, 1.
Στο σκληρό-δίσκο έχουν τη μορφή μαγνητισμένης ή μη περιοχής.
Στο CD-DVD είναι καμμένη ή μη περιοχή.
Στα τσιπάκια είναι τρανζίστορ (συσκευές με 2 καταστάσεις).
Στα καλώδια μεταφέρονται με 2 τάσεις ρεύματος.
Ασύρματα μεταφέρονται με 2 ηλεκτρομαγνητικές συχνότητες.

7) BYTE:
byte είναι 8 bit.

8) ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑ-ΜΟΝΑΔΩΝ (unit multipliers):
K (kilo) = 1.0001 1.000,
M (mega) = 1.0002 1.000.000,
G (giga) = 1.0003 1 δις,
T (tera) = 1.0004 1 τρις,
P (peta) = 1.0005,
E (exa) = 1.0006,
Z (zetta) = 1.0007,
Y (yotta) = 1.0008,

9) ΑΓΟΡΑ:
Αγοράζουμε υπολογιστή ΜΟΝΟ όταν πραγματικά τον χρειαζόμαστε γιατί χάνουν γρήγορα τη αξία τους. Αγοράζουμε ακριβή οθόνη, φτηνή κεντρική-μονάδα.

10) ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΘΟΥΜΕ:
Γιατί έχει γίνει ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΣ στην καθημερινότητά μας και στη δουλειά μας.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: Το Υλικό του υπολογιστή

1) HARDWARE (Υλικό):
Hardware είναι οι συσκευές του υπολογιστή.

2) SOFTWARE (Λογισμικό):
Software είναι ότι ΔΕΝ είναι συσκευές, δηλαδή σύμβολα, εικόνες και ήχοι που επεξεργάζεται και παράγει. Επομένως τα 2 βασικά μέρη ενός υπολογιστή είναι το υλικό και το λογισμικό.

3) ΚΕΝΤΡΙΚΗ-ΜΟΝΑΔΑ (base unit):
Κεντρική Μονάδα λέγεται το βασικό κουτί του υπολογιστή.

4) ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ-ΜΟΝΑΔΕΣ (peripherals):
Περιφερειακές Μονάδες ονομάζουν όλες τις άλλες συσκευές του υπολογιστή που συνδέονται στην κεντρική-μονάδα.

5) ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗΣ (processor):
Επεξεργαστής (ΚΜΕ) είναι η ΜΗΧΑΝΗ του υπολογιστή, η συσκευή που επεξεργάζεται σύμβολα, εικόνες και ήχους.

6) ΑΠΟΘΗΚΕΣ (storage):
Αποθήκες είναι οι συσκευές που κρατάνε μόνιμα την πληροφορία.
Σκληρός-δίσκος (1 TB),
DVD (8 GB),
USB (4,8,16... GB),
CD (μικρότερη 1 GB),

7) ΜΝΗΜΗ-RAM:
Μνήμη RAM είναι η συσκευή που κρατάει προσωρινά τις πληροφορίες που επεξεργάζεται ΚΑΙ τις οδηγίες επεξεργασίας για να γίνει η επεξεργασία πιο ΓΡΗΓΟΡΑ. Όταν κλείνει ο υπολογιστής το περιεχόμενό της ΧΑΝΕΤΑΙ.
Οι 3 πιο σημαντικές συσκευές του υπολογιστή είναι: ο επεξεργαστής, οι αποθήκες και η RAM.

8) ΣΥΣΚΕΥΕΣ-ΕΙΣΟΔΟΥ (input devices):
Συσκευές εισόδου είναι οι περιφερειακές συσκευές που εισάγουν πληροφορία: πληκτρολόγιο, ποντίκι, μικρόφωνο, ...

9) ΣΥΣΚΕΥΕΣ-ΕΞΟΔΟΥ (output devices):
Συσκευές εξόδου είναι οι περιφερειακές συσκευές που εξάγουν πληροφορία: οθόνη, εκτυπωτής, ηχεία, ...

10) ΕΙΔΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ (specific):
Τα είδη Υπολογιστών με βάση το μέγεθός τους είναι:
α) οι ΜΕΓΑΛΟΙ (υπερυπολογιστές)
β) οι ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟΙ (προσωπικοί υπολογιστές)
γ) οι ΜΙΚΡΟΙ (φορητοί, τσέπης, portable, notebook, laptop, mobile, netbook, smartphone, ...)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: Εργονομία

1) ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ (ergonomics):
Εργονομία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τη σωστή χρήση των εργαλείων και μηχανημάτων που έφτιαξε ο άνθρωπος.

2) ΣΩΣΤΗ-ΣΤΑΣΗ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
το δείχνει η εικόνα του βιβλιου σελ. 21.

3) PIXEL (εικονοστοιχείο):
pixel είναι τα μικρά κουτάκια με τα οποία φτιάχνουν τις εικόνες οι οθόνες (σαν τα ψηφιδωτά).

4) ΑΝΑΛΥΣΗ-ΟΘΟΝΗΣ (display resolution):
Ανάλυση οθόνης είναι η ποσότητα των pixel της οθόνης.

5) ΜΕΓΕΘΟΣ-ΟΘΟΝΗΣ (dislpay size):
Μέγεθος οθόνης είναι το μέγεθος σε ίνσες της διαγωνίου της οθόνης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: Η Ιστορία της Πληροφορίας και της Πληροφορικής

1) ΠΟΤΕ-ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΚΕ:
περίπου 1945.

2) ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ-ΛΥΧΝΙΑ (electron tube):
Ηλεκτρονικές λυχνίες είναι μικρές λάμπες με τις οποίες παράσταιναν τα bit στους πρώτους υπολογιστές.

3) ΤΡΑΝΖΙΣΤΟΡ (transistor):
Τα τρανζίστορ αντικατέστησαν τις ηλεκτρονικές λυχνίες, είναι μικρά και δεν καίγονται.

4) ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ-ΚΥΚΛΩΜΑ (chip - electronic circuit):
Τα ολοκληρωμένα κυκλώματα (τσιπ) περιέχουν μεγάλες ποσότητες τραντζίστορ και μείωσαν το μέγεθος και το κόστος των υπολογιστών.

ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΤΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: Γνωριμία με το λογισμικό του υπολογιστή

1) ΑΡΧΕΙΟ (files):
Αρχεία είναι σύμβολα, εικόνες και ήχοι στις αποθήκες με όνομα.

2) ΦΑΚΕΛΟΣ (folder | Directory):
Φάκελος είναι κομμάτι αποθηκών.

3) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ (program):
Πρόγραμμα είναι αρχείο|αρχεία με οδηγίες.
ΠΡΟΣΟΧΗ, τα προγράμματα τα ονομάζουν ΚΑΙ λογισμικό/software.

4) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ-ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ (application programs):
Προγράμματα/λογισμικό-εφαρμογών είναι τα προγράμματα που χρησιμοποιεί ο χρήστης.

5) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ-ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ (system programs):
Προγράμματα/λογισμικό-συστήματος είναι τα προγράμματα που χρησιμοποιεί ο υπολογιστής για να δουλέψει πχ οδηγοί συσκευών.

6) ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ-ΣΥΣΤΗΜΑ (operating-system):
Λειτουργικό-σύστημα είναι το σημαντικότερο πρόγραμμα-συστήματος που χρειάζεται ο υπολογιστής για να δουλέψει. Εκτελείται με το άνοιγμα του υπολογιστή.
Υπάρχουν 3 σημαντικά, Linux, Windows, Mac OS.
Με το λειτουργικό
α) εκτελούμε τα προγράμματα-εφαρμογών,
β) βλέπουμε τα αρχεία και τους φακέλους,
γ) αλλάζουμε τις παραμέτρους.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: Το Γραφικό Περιβάλλον Επικοινωνίας (Γ.Π.Ε.)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7: Προστασία Λογισμικού - Ιοί

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8: Πειρατεία Λογισμικού

ΕΝΟΤΗΤΑ 3: ΧΡΗΣΗ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9: Ζωγραφική

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10: Επεξεργασία Κειμένου

1) ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ (word processor):
είναι ένα πρόγραμμα με το οποίο γράφουμε κείμενα. Εμείς στο εργαστήριο χρησιμοποιούμε τον επεξεργαστή-κειμένου του open-office επειδή είναι ΕΛΕΥΘΕΡΟ πρόγραμμα.

2) ΔΡΟΜΕΑΣ (cursor):
είναι η γραμμή που αναβοσβήνει και μας δείχνει σε ποιο σημείο της οθόνης εμφανίζονται τα σύμβολα που πληκτρολογούμε.

3) ΑΛΛΑΓΗ ΓΛΩΣΣΑΣ (language):
ονομάζουμε την αλλαγή της γλώσσας του πληκτρολογίου (ελληνικά / αγγλικά):
- alt + shift μαζί, δηλαδή α) συνέχεια πατημένο το alt, β) μια φορά το shift, γ) αφήνουμε το alt.

4) ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ (capitals):
με το caps lock γράφουμε συνέχεια κεφαλαία, ενώ με το shift μόνο ένα.

5) ΛΕΞΗ - ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ (word - paragraph):
ΛΕΞΗ για το κομπιούτερ είναι μια σειρά γραμμάτων μεταξύ κενών και
ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ για το κομπιούτερείναι κείμενο μεταξύ enter.
Το κείμενο αλλάζει γραμμή μόνο του, με enter αλλάζει παράγραφο.

6) ΤΟΝΟΥΣ:
α) ελληνικό ερωτηματικό (πλήκτρο τόνου) και μετά β) αντίστοιχο φωνήεν.
- Διαλυτικά: α) shift+(;) β) φωνήεν.
- Διαλυτικά και τόνος: α) shift+ (;) β) (;) γ) φωνήεν
- ΕΙΔΙΚΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ είναι τα σύμβολα που δεν υπάρχουν στο πληκτρολόγιο: α) δρομέας β) εισαγωγή / ειδικός χαρακτήρας ή σύμβολο.
- Όταν το πληκτρολόγιο γράφει ελληνικά το (;) έχει μεταφερθεί στο πλήκρο Q.

7) ΣΒΗΣΙΜΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ:
το backspace σβήνει ένα σύμβολο ΠΙΣΩ από το ΔΡΟΜΕΑ ενώ το delete μπροστά.

8) ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ-ΔΡΟΜΕΑ:
- το ποντίκι (οποιοδήποτε σημείο, πιο γρήγορο μακριά)
- τα πλήκτρα με τα τέσσερα βελάκια (οποιοδήποτε σημείο, πιο γρήγορο μακριά)
- τα πλήκτρα home /end (αρχή /τέλος γραμμής)
- τα πλήκτρα ctrl + home /end (αρχή /τέλος κειμένου)
- τα πλήκτρα pageup /pagedown (αρχή /τέλος οθόνης)

9) ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ - ΑΝΑΚΤΗΣΗ (save - open):
ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ είναι η διαδικασία μεταφοράς του κειμένου από την μνήμη ram στις αποθήκες: αρχείο / αποθήκευση.
ΑΝΑΚΤΗΣΗ είναι η διαδικασία μεταφοράς του κειμένου από τις αποθήκες στη μνήμη ram: αρχείο / άνοιγμα.

10) ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΛΑΘΩΝ (error correction):
λέμε τη διαδικασία με την οποία το κομπιούτερ βρίσκει λάθη στο κείμενό μας.
- πατάμε το εικονίδιο ABC ή ΑΒΓ.

11) ΜΟΡΦΟΠΟΙΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ (text format):
λέμε τη διαδικασία αλλαγής μορφής του κειμένου: χρώμα, στοίχιση, υπογράμμιση, …

12) ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ (text selection):
είναι το "μαύρισμα" του κειμένου με την οποία δείχνουμε στο μηχάνημα ποιο κομμάτι κειμένου θέλουμε να μορφοποιήσουμε.
- λέξη: διπλό κλικ,
- παράγραφο: τριπλό κλικ,
- τυχαίο κείμενο: σέρνουμε το ποντίκι από το πρώτο γράμμα μέχρι το τελευταίο ΚΑΙ δεν το αφήνουμε πριν φτάσουμε στο τελευταίο γιατί αλλιώς πρέπει να δοκιμάσουμε πάλι από την αρχή.

13) ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΑ (fonts):
είναι η ΜΟΡΦΗ των συμβόλων που χρησιμοποιεί το κομπιούτερ.
α) επιλογή κειμένου και β) επιλογή γραμματοσειράς από τη λίστα των γραμματοσειρών πχ Times New Roman.

14) ΜΕΓΕΘΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ (character size):
λέμε το πόσο μεγάλα είναι τα γράμματα και δεν πρέπει να συγχέεται με το ζουμ και τα κεφαλαία.
α) επιλογή κειμένου β) επιλογή μεγέθους από τη λίστα των μεγεθών, τα νούμερα δεξιά από τις γραμματοσειρές.

15) ΕΝΤΟΝΑ - ΠΛΑΓΙΑ - ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΣΜΕΝΑ (Bold - Italics - Underline):
α) επιλογή κειμένου
β) τα εικονίδια με τα 3 Α ή B/I/U.

16) ΣΤΟΙΧΙΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ (text alignment):
ονομάζουμε την ευθεία στην οποία είναι στοιχισμένες οι ΓΡΑΜΜΕΣ του κειμένου.
α) επιλέγουμε το κείμενο β) εικονίδια "στοίχιση αριστερά" "κέντρο" "δεξιά" "πλήρη στοίχιση".

17) ΧΡΩΜΑ (color):
α) χρώμα γραμμάτων με το εικονίδιο "χρώμα γραμματοσειράς"
β) χρώμα φόντου (πίσω από τα γράμματα) με τα εικονίδια "επισήμανση" (φόντο στην επιλογή) και "χρώμα φόντου" (φόντο στην παράγραφο)

18) ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ (image insertion):
α) δρομέας β) εισαγωγή / εικόνα.

19) ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ - ΜΕΤΑΦΟΡΑ (copy - cut):
Με την αντιγραφή το κείμενο υπάρχει και στην παλιά και στην καινούργια ΘΕΣΗ, με τη μεταφορά μόνο στην καινούργια.
α) αντιγραφή: επιλογή / αντιγραφή / δρομέας /επικόλληση.
β) μεταφορά: επιλογή /αποκοπή / δρομέας / επικόλληση.

ΕΝΟΤΗΤΑ 4: ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11: Γνωριμία με το Διαδίκτυο

1) INTERNET (Διαδίκτυο):
Το μεγαλύτερο παγκόσμιο δίκτυο υπολογιστών.

2) ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ (internet services):
είναι οι δουλειές επικοινωνίας-πληροφορίας που κάνουμε στο διαδίκτυο όπως:
- εύρεση πληροφοριών
- ψυχαγωγία,
- κοινωνική δικτύωση,
- ηλεκτρονικό-ταχυδρομείο, τσατ, ομάδες συζητήσεων,
- τηλεδιάσκεψη,
- μεταφορά-αρχείων,
- παγκόσμιος ιστός,

3) ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ-ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (communication-protocol):
είναι οι κοινοί κανόνες που χρησιμοποιούν τα κομπιούτερ για να επικοινωνούν, πχ http.

4) ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ-ΙΣΤΟΣ (world-wide-web):
είναι η πιο σημαντικη υπηρεσία του ίντερνετ που χρησιμοποιεί το πρωτόκολλο επικοινωνίας http.

5) ΣΥΝΔΕΣΗ (connection):
Στο ιντερνετ συνδεόμαστε μέσω των εταιριών παροχής υπηρεσιών ίντερνετ (ISP).

6) bps (bit per second):
είναι η μονάδα μέτρησης της ταχύτητας σύνδεσης του ίντερνετ.

7) ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ:
α) δεν εμπιστευόμαστε αγνώστους.
β) αναληθείς πληροφορίες (ψευδείς(= επίτηδες αναληθείς) ή λανθασμένες)
γ) ιούς,

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12: Ο Παγκόσμιος Ιστός-Εισαγωγή στην έννοια του Υπερκειμένου

1) ΦΥΛΛΟΜΕΤΡΗΤΗΣ (web-browser):
είναι το πρόγραμμα με το οποίο μπαίνουμε στον παγκόσμιο ιστό, πχ: google chrome, mozilla firefox, ms interntet explorer, safari, opera, κλπ.

2) ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ (webpage):
είναι ειδικό αρχείο που βλέπουμε στον παγκόσμιο-ιστό.

3) ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ (webpage address):
είναι το όνομά της που αποτελείται α) από τα όνομα του κομπιούτερ, β) των φακέλων και γ) του αρχείου που βλέπουμε, πχ gym-eleous.ioa.sch.gr/2012/index2012.html.

4) ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ (website):
είναι ένα σύνολο ιστοσελίδων στο ίδιο κομπιούτερ.

5) ΠΛΟΗΓΗΣΗ (web navigation):
(σερφάρισμα) λέμε την περιήγηση απο ιστοσελίδα σε ιστοσελίδα.

6) ΥΠΕΡΚΕΙΜΕΝΟ (hypertext):
είναι κείμενο που δεν είναι σε σειρά με συνδέσεις ανάμεσα στα κομμάτια του.

8) ΘΕΡΜΗ ΛΕΞΗ (link label):
ονομάζουμε το κείμενο που έχει σύνδεσμο προς άλλη θέση του υπερκειμένου. Το ποντίκι γίνεται 'χεράκι' πάνω του.

9) ΚΟΜΒΟΣ (node):
λέγεται κάθε κομμάτι του υπερκειμένου.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 13: Άντληση Πληροφοριών από τον Παγκόσμιο Ιστό

1) ΜΗΧΑΝΗ-ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ (search engine):
είναι ειδική ιστοσελίδα με ένα κουτάκι στο οποίο γράφουμε λέξεις-κλειδιά και μας βρίσκει ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ιστοσελίδων που τις περιέχουν πχ google.com, bing.com.

2) ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ (web directory):
είναι ειδική ιστοσελίδα με καταλόγους με διευθύνσεις ιστοσελίδων ανά θέμα.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 14: Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο

1) EMAIL:
είναι η υπηρεσία ανταλλαγής γραπτών μηνυμάτων offline.

2) ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΗΛ-ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟΥ (email address):
περιέχει το σύμβολο @ και δεν πρέπει να τη συγχέουμε με τη διεύθυνση ιστοσελίδας.

3) ΕΙΔΗ (email specific):
SMTP και webmail (http email).

4) ΛΟΓΑΡΙΑΜΟΣ ΗΛ-ΤΑΧ (email account):
λέμε την απόκτηση κωδικών (username, password) για αποστολή και λήψη ηλ.ταχυδρομείου.

ΕΝΟΤΗΤΑ 5: Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΜΑΣ ΖΩΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 15: Χρήσεις του Υπολογιστή στην Καθημερινή Ζωή

Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Online (ebooks.edu.gr) παρουσίαση του βιβλίου.

ΕΝΟΤΗΤΑ 1: ΓΝΩΡIΖΩ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΩΣ ΕΝΙΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Ψηφιακός Κόσμος

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: Το εσωτερικό του υπολογιστή

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: Πολυμέσα

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: Δίκτυα Υπολογιστών

ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: Αρχεία - Φάκελοι

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: Η «Βοήθεια» στον Υπολογιστή

ΕΝΟΤΗΤΑ 3: ΧΡΗΣΗ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΕΚΦΡΑΣΗΣ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΑΝΑΚΑΛΥΨΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7: Υπηρεσίες Αναζήτησης στον Παγκόσμιο Ιστό

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8: Επεξεργασία Δεδομένων και Υπολογιστικά Φύλλα

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9: Γραφήματα και Παρουσιάσεις

ΕΝΟΤΗΤΑ 4: Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΩΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10: Νέες Τεχνολογίες και Επάγγελμα

Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Online (ebooks.edu.gr) παρουσίαση του βιβλίου.

ΕΝΟΤΗΤΑ 1: ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΩΣ ΕΝΙΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό

1) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ (programming):
είναι η διαδικασία γραφής προγράμματος.

2) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ (program):
είναι ΑΡΧΕΙΟ ή αρχεία που περιέχουν ένα σύνολο από ΟΔΗΓΙΕΣ (εντολές) που
α) καταλαβαίνει ένα κομπιούτερ και
β) με τις οποίες ο ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗΣ επεξεργάζεται ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ (κείμενα, εικόνες και ήχους).
ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ προγράμματα γιατί τα κομπιούτερ είναι μηχανήματα που λειτουργούν με ρεύμα, χωρίς μυαλό και χρειάζονται οδηγίες για να δουλέψουν.

3) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΗΣ - ΧΡΗΣΤΗΣ (programer - user):
Προγραμματιστής είναι ο άνθρωπος που φτιάχνει το πρόγραμμα.
Χρήστης είναι ο άνθρωπος που το εκτελεί.

4) ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ (algorithm):
Αλγόριθμος (προγραμματισμού) είναι η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ που θέλουμε να εκτελέσει ένας υπολογιστής. Αν ο προγραμματιστής, στο μυαλό του, δεν έχει ξεκαθαρίσει τον αλγόριθμο, ποτέ δε θα φτιάξει πρόγραμμα.

5) ΓΛΩΣΣΑ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ (programming-language):
είναι η γλώσσα που καταλαβαίνει ο υπολογιστής και με την οποία γράφουμε τις οδηγίες των προγραμμάτων. Σήμερα ΔΕΝ είναι φυσική γλώσσα.

6) ΠΡΟΒΛΗΜΑ (problem):
Ο αλγόριθμος είναι η λύση ενός προβλήματος.

7) ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ-ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥ (algorithm properties):
α) να είναι σωστός και ακριβής
β) να είναι περατός, δηλαδή να έχει τέλος.

8) ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ-ΓΛΩΣΣΩΝ (programming-language attributes):
Αλφάβητο, λεξιλόγιο, συντακτικό.

9) ΓΛΩΣΣΑ-ΜΗΧΑΝΗΣ (machine language):
Η γλώσσα-προγραμματισμού που καταλαβαίνει ΑΜΕΣΑ το μηχάνημα, οι εντολές της γράφονται με 0 και 1.

10) ΓΛΩΣΣΑ-ΥΨΗΛΟΥ-ΕΠΙΠΕΔΟΥ (high-level language):
Είναι η γλώσσα-προγραμματισμού που έχει τις εντολές της με λέξεις από τις φυσικές-γλώσσες. Σε αυτές γράφονται τα προγράμματα.

11) ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΗΣ (translator):
Είναι το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ που μεταφράζει το πρόγραμμα από γλώσσα-υψηλού-επιπέδου σε γλώσσα-μηχανής.
Μεταγλωτιστής (compiler) λέγεται ο μεταφραστής που μεταφράζει ολόκληρα προγράμματα.
Διερμηνέας (interpreter) λέγεται ο μεταφραστής που μεταφράζει εντολή εντολή.

12) ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (IDE):
Είναι το πρόγραμμα (σύνολο προγραμμμάτων) με το οποίο οι προγραμματιστές φτιάχνουν προγράμματα. Περιέχει editor, μεταφραστή και εκσφαλματωτή(debugger).

13) ΛΑΘΗ (error):
Τα συντακτικά μπορεί να τα βρεί το ΟΠΠ τα λογικά όχι.

14) ΣΤΑΔΙΑ-ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ-ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥ:
α) αλγόριθμος,
β) πρόγραμμα,
γ) μετάφραση,
δ) εκτέλεση από ΚΜΕ.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: Ο Προγραμματισμός στην πράξη

1) ΟΠΠ - MicroWorlds Pro:
α) επιφάνεια εργασίας,
β) κέντρο εντολών,
γ) περιοχή καρτελών.

2) ΕΝΤΟΛΗ (command):
Εντολές είναι οι οδηγίες που καταλαβαίνει ο υπολογιστής έχουν:
α) όνομα
β) κάνουν μια δουλειά
γ) ακολουθούν μοναδική σύνταξη.

3) ΕΝΤΟΛΗ-ΔΕΙΞΕ (show):
α) όνομα: δειξε
β) ενέργεια: Ο υπολογιστής εμφανίζει πληροφορία στο κέντρο εντολών
γ) σύνταξη:
   1. δειξε 5 + 7
   2. δειξε "λέξη
   3. δείξε [πολλές λέξεις]
   4. δείξε (φρ [μήνυμα] 2 * 3 "λέξη)

4) ΕΝΤΟΛΗ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ (announce):
α) όνομα: ανακοινωση
β) ενέργεια: Το κομπιούτερ εμφανίζει πληροφορία σε παράθυρο.
γ) σύνταξη:
   1. ανακοινωση 5 + 7
   2. ανακοινωση "λέξη
   3. ανακοινωση [πολλές λέξεις]
   4. ανακοινωση (φρ [μήνυμα] 2 * 3 "λέξη)

5) ΕΝΤΟΛΗ-ΕΡΩΤΗΣΗ (ask):
α) όνομα: ερωτηση
β) ενέργεια: Ο χρήστης δίνει πληροφορία στο κομπιούτερ που την κρατάσει ση RAM στη θέση 'απαντηση'.
γ) σύνταξη: ερωτηση [μήνυμα που θα δει ο χρηστης για να δώσει πληροφορια]

6) ΕΝΤΟΛΕΣ-ΧΕΛΩΝΑΣ (turtle commands):
α) όνομα: μπ, πι, αρ, δε, σβγ, στκ, στα, κεντρο
β) ενέργεια: Μετακινούν τη χελώνα και έτσι δημιουργούμε σχήματα.
γ) σύνταξη: μπ 100, δε 90,

7) ΕΝΤΟΛΗ-ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ (repeat):
α) όνομα: επαναλαβε
β) ενέργεια: Εκτελεί πολλές φορές ένα σύνολο εντολών
γ) σύνταξη: επαναλαβε 7[ εντολες ]

8) ΕΝΤΟΛΗ-ΓΙΑ (to):
α) όνομα: για
β) ενέργεια: δημιουργεί καινούργες εντολές που λέγονται ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ. Ο προγραμματιστής τις ΦΤΙΑΧΝΕΙ στην ΚΑΡΤΕΛΑ 'διαδικασιες'. Τις ΕΚΤΕΛΕΙ ο χρήστης στο κέντρο-εντολών γράφοντας το όνομά τους.
γ) σύνταξη:
   για όνομα
      εντολη
      εντολη
   τέλος

8) ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ (procedure):
Διαδικασίες είναι οι ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΕΣ εντολές που κατασκευάζει ο προγραμματιστής με την εντολή 'για'.

9) ΜΕΤΑΒΛΗΤΗ (variable):
είναι ΘΕΣΗ της μνήμης RAM, όπου το κομπιούτερ κρατά διαφορετικές πληροφορίες ίδιου τύπου, που επεξεργάζεται και παράγει.
Στις διαδικασίες η logo τις συμβλολίζει με :ονομα.

ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΧΡΗΣΗ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΕΚΦΡΑΣΗΣ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΑΝΑΚΑΛΥΨΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 3: Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

Meta Info

VERSIONS:
• version.last: Gym.Informatics.2007.Last.html,
• version.1.created: 2013.10.02.1,
• author: Kaseluris.Nikos.1959.
• email:
  
• twitter: @synagonism

This page was visited times since 2013.10.02

Page-path: Πληροφορική Γυμνασίου ∈ Εκπαίδευση ∈ worldviewsynagonism.net

Comments

Παρακαλώ σχολιάστε:
• την ποιότητα του περιεχομένου της ιστοσελίδας,
• την παρουσίαση του περιεχομένου,
• λάθη (ορθογραφικά και σημασίας),
• περιεχόμενο που θα θέλατε,
• οτιδήποτε νομίζετε χρήσιμο για την καλυτέρευση της ιστοσελίδας.

comments powered by Disqus